فراموشی سازمانی

 

وحید قنبری
اداره کل زندانهای استان همدان

 

خلاصه مقاله


مفهوم فراموشی سازمانی[۱] اگرچه به سادگی قابل درک است،اما چگونگی ساز وکار اتفاق افتادن آن در سازمان به‌خوبی شناخته نشده است. فراموشی سازمانی، عدم توانایی سازمان در یادگیری نیست؛ گاهی اوقات لازم است سازمان دانش موجود خود را به صورت آگاهانه کنار بگذارد(Othman, & Hashim, 2002:187) و گاهی دانش به صورت غیرآگاهانه و با گذشت زمان از بین می‌رود (Tham et al., 2008:179). کرانس‌دوف[۲]، به شماری از پژوهش‌ها اشاره می‌کند که نشان می‌دهند سازمان‌ها برای فراموشی کاملاً مستعد هستند؛ زیرا آنها نسبت به فراموشی بی‌توجه هستند(Kransdorff, 1998: 67). در کارهایی که به طور متناوب انجام می‌شوند، دانش‌ها می‌توانند پس از مدتی فراموش شوند؛ میزان این فراموشی به اثربخشی ابزار انتقال دانش و زمان توقف کار بستگی دارد (Tuke et al., 2008:67). کرانس‌دوف همچنین فراموشی سازمانی را به‌ طور اساسی، ناتوانی در منفعت بردن از دانش و تجارب گذشته سازمان می‌داند. به بیان دیگر، فراموشی سازمانی، شکست سازمان در بهره‌برداری از یادگیری‌هایی است که در گذشته اتفاق افتاده‌است(Kransdorff, 1998: 90). باید توجه داشت فراموشی سازمانی، ناتوانی در یادگیری موضوعات سازمانی نیست، بلکه فراموشی، فرآیندی است که پس از یادگیری اتفاق می‌افتد. این بدان مفهوم است که یک سازمان، ابتدا دانش را یاد گرفته و پس از آن، آگاهانه ویا ناآگاهانه آن را فراموش می‌کند.فراموشی سازمانی، پیامد مجموعه اقدامات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی است که در آن، یک سازمان آگاهانه و یا ناآگاهانه بخشی از دانش موجود سازمان را از دست می‌دهد. این دانش دربرگیرنده مواردی همچون مهارت‌ها، روش‌ها، فرآیندها، تجربیات، مستندات و تکنیک‌های مورد استفاده در سازمان است. فراموشی سازمانی پیامد مجموعه‌ اقداماتی است که می‌تواند ریشه در اقدامات و تصمیم­های درون‌سازمانی و يا برون‌سازمانی داشته باشد. سازمان‌ها باید به صورت نظام‌مند، آگاهانه و برنامه‌ریزی شده به فراموشی سازمانی نگاه کنند تا در نهایت به نتایج مثبتی دست یابند (Besanko et al., 2007:114). فراموشی سازمانی در بسیاری از اوقات هزینه‌های زیادی را بر سازمان تحمیل می‌کند و بسیاری از کشورهای دنیا سالانه منابع زیادی جهت کسب دانش و اطلاعات هزینه می‌کنند (Özdemir, 2010: 9). منابع:  – Besanko D. , Doraszelski U. , Kryukov Y. and Satterthwaite M. (2007). Learning-by-doing, organizational forgetting and industry dynamics. – Othman Rozhan and Hashim Noor Azuan (2002). Organizational amnesia: the barrier to organizational learning. – Özdemir, S. (2010). To err is human, but to persist is diabolical: Loss of organizational memory and e-learning projects. Computers& education, 55, pp. 101-108. – Tham, Zhi-Choong Gerald, Pee, Loo Geok, Kankanhalli, Atreyi, Tan and Gek Woo. (2008). Turnover information systems development projects- managing forgetting. – Tukel O. I., Rom W. O. and Kremic T. (2008). Knowledge transfer among projects using a learn-forget model. The Learning Organization, Vol. 15, No. 2, pp. 179-194.   [۱] – Organizational Silence [2]- Kransdorff

Print Friendly, PDF & Email

نوشتن دیدگاه

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد.لطفا فیلد های که دارای ستاره هستند را پر کنید *

*